Estructura
d'un comentari de text
1)
Part introductòria (breu. No més de quatre línies).
1.1.
Identificació de la font (primària o secundària?).
1.2.
Tipus de font (textual, gràfica, mapa…).
1.3.
Delimitació de l'espai cronològic (època en que s'ubica).
2)
Anàlisi (o explicació de la informació que hi podem
observar) (breu. No més d'un paràgraf).
2.1.
Qui és l'autor?
2.2.
Què ens descriu? Sobre què ens informa?
3)
Comentari (part més extensa).
3.1.
FASE 1 – Explicació del context històric:
Relacionar
les dades de la font amb el moment històric que es produeixen.
3.2.
FASE 2 – Comentari del contingut:
Desenvolupar
la informació del mapa explicant CAUSES i CONSEQÜÈNCIES.
Orientacions
i consells per al comentari i l'examen de selectivitat
1)
Estructura i limitacions explicatives del comentari: Fins al
moment hem treballat els comentaris de text únicament fent
referència al context històric que se succeeix, sempre
relacionant-lo amb la font que ens proposen. En les PAU el nostre
desenvolupament de la tercera part (la més extensa) de l'estructura
de comentari no és tan lliure i ambigua. Ans al contrari, se us
proposaran dues preguntes a respondre. Enfront aquesta limitació
vosaltres us heu de centrar en contestar allò que se us demana, i
evitar posar informacions que no tinguin cap tipus de relació
directa amb les qüestions. Als exàmens de l'assignatura, l'exercici
del comentari seguirà de manera fidel l'estructura proposada a la
Selectivitat.
2)
Relació comentari - font: És de gran rellevància a l'hora
de fer qualsevol comentari de RELACIONAR sempre el que expliquem amb
la font proposada. Un error garrafal en l'exercici del comentari és
fer una descripció i anàlisi de la font, i posteriorment escriure
una gran parrafada del temari que us demanen, passant automàticament
de la font que us donen, com si aquesta mai hagués existit. ERROR
FATAL!. Mostrareu que en sabeu molt i que us heu memoritzat el llibre
i els apunts, però no mostrareu capacitat de INTERPRETACIÓ i de
RELACIÓ, que és la FINALITAT d'aquest exercici.
D'aquesta
manera heu d'intentar en el comentari de fer referències a la font
que se us dona. En aquest sentit, abans de començar el comentari és
molt interessant de LLEGIR ATENTAMENT el text i detectar les IDEES
clau, subratllant o encerclant les frases on es troben.
Tot
seguit, és recomanable abans de redactar, de programar en poc temps
un petit esquema de com exposarem els nostre coneixements, i sobretot
COM RELACIONAREM aquests coneixements amb el text. Hi ha moltes
maneres, i aquí és on entra el vostre virtuosisme de redacció.
Però a mode simple, podeu indicar que allò que expliqueu es mostra
en el text, i si no és massa llarg (no copieu paràgrafs sencers)
fins i tot podeu citar la frase en el redactat.
3)
Idees clares i redacció concisa: Aquesta orientació és
vàlida per al comentari, com per a les preguntes llargues de
desenvolupament. En la vostra redacció heu de procurar ser CONCISOS
I ORDENATS. Abans d'entrar a redactar a la desesperada... keep calm.
No
és d'obligat compliment però una vegada davant l'exercici, us pot
ajudar dedicar uns 5 minuts a entendre exactament què ens demanen a
les preguntes de l'examen, i a programar mitjançant esquemes, idees
clau... (el que us vagi millor) QUÈ EXPLICARÉ i en quin ORDRE ho
faré.
Una
vegada tingueu això clar, ja tindreu molt guanyat, i evitareu durant
l'examen moments en blanc, desordre o repeticions d'idees que
únicament us portaran a fer tatxades llargues i a tornar a començar.
Amb un bon esquema l'examen es pot tornar molt simple. Només has de
seguir les instruccions que tu mateix t'has posat.
4)
Preparats per la batalla. Material i estratègies: Sembla
simple però pot esdevenir en ocasions la diferència entre un bon
examen o un autèntic malson. Essent un examen d'història, es dona
per suposat que s'haurà de redactar i molt. És recomanable
portar diversos bolígrafs del mateix color per si
algun us falla no us faci perdre el temps, així com un llapis i una
goma en el cas que us volgueu fer un esquema (sempre podeu demanar un
paper en brut al professor). Un rellotge de polsera
també pot ser clau. Us podeu trobar amb que l'examen el feu en una
aula sense cap rellotge. També us podeu trobar que el professor o
vigilant no se'n recordi d'avisar-vos del temps o ho faci quan en
quedi molt poc. Conèixer en tot moment el temps que us queda i
delimitar quant en dedicareu a cada pregunta pot ajudar-vos a no
entretenir-vos en excés en les primeres preguntes, i a evitar
presses en les darreres activitats.
No hay comentarios:
Publicar un comentario